kuhinjica

još se kod nas dobro jede
 
HomeCalendarFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 O biljnim uljima

Go down 
AuthorMessage
Admin
Admin
avatar

Posts : 594
Join date : 2013-03-20

PostSubject: O biljnim uljima   Sat Mar 30, 2013 10:10 pm

Neka jestiva ulja sprečavaju nastanak kardiovaskularnih bolesti, neka regenerišu kožu, ali ima i onih u kojima je nivo masnoće toliko veliki da, ukoliko ih često koristimo, mogu i da nam ugroze zdravlje. Ako ne želite da napravite pogrešan izbor, proverite šta o uljima misli naša nutricionistkinja Mirjana Ljutić. Ona objašnjava kako se koriste jestiva biljna ulja i predočava nam njihova lekovita svojstva.

ULJE OD KIKIRIKIJA
Koristi se za prženje, pečenje, ali i za začinjavanje salata. Veoma je aromatično, pa ne treba preterivati s količinom. Obiluje folnom kiselinom, koja omogućava bržu regeneraciju ćelija, ali i linolnom kiselinom, vitaminom E i kalijumom, koji smanjuju rizik od nastanka kardiovaskularnih bolesti. U originalnoj ambalaži čuva se do godinu dana, a kada se otvori, rok trajanja se skraćuje na, maksimalno, šest meseci.

SUSAMOVO ULJE
Pogodno je za pripremu raznih jela, ali se zbog jakog ukusa najčešće meša sa suncokretovim uljem. Odličan je izvor nezasićenih masnih kiselina, vitamina E, kalcijuma, fosfora i antioksidanata koji čuvaju kosti i zube, ali i stimulišu rad jetre. Susamovo ulje bogato je i gvožđem i sadrži visok procenat svih esencijalnih aminokiselina, naročito metionina. Metionin se ne sintetiše u organizmu, već se unosi putem hrane.

BADEMOVO ULJE
Najbolja svojstva ovog ulja ispoljavaju se ako se koristi kao preliv za salate ili aroma za kolače. Obiluje biljnim belančevinama, vitaminima A, E, B1, B2 i B6, ali sadrži i nezasićene masne kiseline koja su nam neophodne u ishrani. Bademovo ulje poboljšava varenje, otklanja nadutost stomaka, leči zapaljenje debelog creva, a koristi se i protiv zapaljenja i opekotina kože.

MASLINOVO ULJE
Sve je prisutnije u našoj ishrani. Najčešće se na njemu peče riba i mesi, ali se koristi i za začinjavanje salata. Veoma je blagotvorno za zdravlje jer sadrži nezasićene masne kiseline koje regulišu nivo holesterola u krvi, te tako štite srce i krvne sudove.
Obratite pažnju na rok trajanja i kupujte isključivo ulje koje je ceđeno u kalendarskoj godini. Ako ga ne koristite često, kupite manju flašu kvalitetnijeg ulja. Maslinovo ulje je osetljivo na svetlost i zato treba da ga čuvate na tamnom mestu. Lako poprima ukuse, pa možete da ga obogatite belim lukom, ljutom paprikom, korom limuna, laticama ruža, žalfijom, origanom… Tako aromatizovano ulje može da se služi s komadićima prepečenog hleba, kao predjelo.

ULJE OD KOŠTICA GROŽĐA
Ima veoma neutralan miris i koristi se za pripremu raznih jela i salata. Obiluje vitaminom E i omega-6 masnim kiselinama, pa blagotvorno deluje na celokupan organizam, a posebno na cerebrovaskularni sistem. Jača krvne sudove i smanjuje mogućnost od nastanka krvnih ugrušaka koji izazivaju srčani i moždani udar.

ULJE OD SEMENKI LANA
Zbog veoma visokog procenta esencijalnih masnih kiselina, koje na visokoj temperaturi postaju štetne, koristi se isključivo za pripremu salata. Sadrži 45–60 odsto omega-3 masnih kiselina, ali i supstance koje se u organizmu metabolišu u jedinjenja koja sprečavaju nastanak karcinoma. Sprečava i stvaranje krvnih ugrušaka, smanjuje nivo holesterola, a najnovija istraživanja potvrđuju da preventivno deluje u borbi protiv raka dojke.
Laneno ulje treba da izbegavaju svi koji imaju problema s prostatom, želucem i makularnom degeneracijom oka zato što dodatno iritira osetljivu sluzokožu. Ne preporučuje se ni osobama koje piju aspirin i ciklosporine jer poništava dejstvo leka. Kupujte ga u manjim bočicama jer užegne najkasnije za četiri meseca od datuma proizvodnje.

PALMINO ULJE
Ima veoma neutralan miris i ukus i lepu svetložutu boju. Idealno je za termičku obradu namirnica, a naročito za prženje u fritezama. Ohlađeno palmino ulje se steže, pa svi ostaci hrane od prženja padaju na dno. Kada stegnuto ulje izvadite iz friteze, jednostavno isecite i bacite „prljavi deo“, a ostatak koristite za prženje nekih drugih namirnica.
Palmino ulje sadrži 40–50 odsto zasićenih masnih kiselina, vitamine A, E i antioksidante, koji su neophodni za normalno funkcionisanje organizma. U prehrambenoj industriji se koristi za pravljenje margarina, masnoća i čokolada, a dodaje se pečenim i prženim komercijalnim proizvodima.

SUNCOKRETOVO ULJE
Zbog njegovog blagog ukusa koristi ga većina domaćica. Bogato je nezasićenim masnim kiselinama, kao i vitaminom F koji pozitivno utiču na naše zdravlje. Međutim, jednom upotrebljeno, suncokretovo ulje mora da se baci. Ukoliko se koristi više puta, postaje veoma štetno za organizam.

KUKURUZNO ULJE
Koristi se i za kuvanje i za pripremu salata. Sirovo ulje je tamnožute boje, neprijatnog mirisa i ukusa i lako se kvari, a rafinisanjem poprima svetložutu boju, prijatan miris i ukus. Bogato je vitaminom E i višestruko nezasićenim masnim kiselinama koje čuvaju naš organizam od starenja. Zbog visoko vrednih nutritivnih sastojaka najviše se koristi u dijetalnoj ishrani. Rok trajanja kukuruznog ulja je 12 meseci.

ULJE OD ULJANE REPICE
Nema specifičan ukus tako da nije pogodno za pripremanje salata i umaka, ali je zato idealno za kuvanje, pečenje i prženje. Zahvaljujući svojim osobinama koristi se kao osnova za druge, specijalne vrste ulja. Snižava nivo masnoća u organizmu jer ima deset puta viši nivo omega-3 masnih kiselina od maslinovog ulja. Ipak, ovo ulje sadrži i eručnu kiselinu, koja loše deluje na naš organizam. Kada kupujete ovo ulje, pročitajte na deklaraciji da li je proizvođač izbacio ovu kiselinu ili ne.

ULJE OD BUNDEVE
Postepeno ga uvodite u ishranu jer ima veoma specifičan ukus. Ovo ulje idealno je kao preliv za salate, a može da se koristi i za prženje povrća. Bogato je vitaminima A, D i E, pa samim tim jača imunitet, povećava kvaliteta i količinu spermatozoida, ali i ublažava tegoba kod upale prostate.
Back to top Go down
View user profile http://kuhinjica.forumotion.eu
 
O biljnim uljima
Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
kuhinjica :: Namirnice/Začini-
Jump to: